wat zeggen klanten van autismepraktijk tholen

Het belangrijkste doel van de praktijk is het stimuleren van de ontwikkeling van jongeren met autisme. Er is dan ook niets mooier dan positieve reacties van cliŽnten en hun ouders, waarin wordt aangegeven dat zij vooruitgang waarnemen!

Ouders van een 15-jarige jongen met klassiek autisme vertellen:
Wij namen zo rond oktober, november 2011 contact op met Ilse van Autisme Praktijk Tholen i.v.m. ons zoontje Brandon. Ons zoontje ging door een moeilijke tijd heen. Hij werd niet geaccepteerd door de andere kinderen van zijn klas en ook niet door kinderen van andere klassen.
Brandon werd geestelijk en lichamelijk mishandeld en afgeperst. Wij zagen ons zoontje steeds verder afzakken en zijn cijfers kelderde naar beneden. We zagen ons mannetje veranderen in een fragiel tenger persoontje waar steeds minder van over bleef. Op school at en dronk hij niet meer omdat hij aan het overleven was, ja dan heb je geen tijd om te eten of drinken of de zin er naar was weg. Wij wisten dat Autisme Praktijk Tholen net was opgestart en trokken aan de bel want op school kregen we geen gehoor bij mentor en directie.
Dus Brandon ging vanaf die tijd om de week naar autismepraktijk Tholen. Dit vond hij zeer prettig hij kon daar zichzelf zijn en meer dingen vertellen dan naar ons toe onder andere omdat hij ons niet nog bezorgder wilden maken. We spraken met z’n allen af dat Brandon het nog zou aan kijken op die school er waren alsnog een aantal gesprekken met mentor en klas.
Even was het rustig. Maar zo rond midden december zag ik dat het weer steeds minder ging en kwam Brandon met blauwe plekken thuis. Hij vertelde dat dit gebeurde met gym maar uiteindelijk is het naar voren gekomen dat er meer was. Tackelen, slaan, knijpen, bedreigen ga zo maar door. Toen was bij mij (moeder) de maat vol en vanaf een week voor de kerstvakantie heb ik hem thuis gehouden. Van mij mocht hij daar niet meer naar school. De school werd hier over ingelicht. Ook de school inspectie.
We hebben Ilse ingelicht en vanaf die tijd gaat Brandon wekelijks naar begeleiding, daar kan hij praten als hij wil en doen ze ook alle andere dingen wat bij de begeleiding behoort.
Vanaf die tijd kreeg Brandon ook wekelijks thuis begeleiding van Ilse voor school werkjes. Om zo te zorgen dat hij niet te ver achter zou gaan lopen. We hadden de boeken nog, al wilde de school niet mee werken. Ilse ging als een gek zoeken naar andere scholen maar mijn (onze) 1e optie was de REC 4 College in Bergen Op Zoom en met veel gevecht en zeker van de kant van Ilse vandaan is dat het via Herstart- project gelukt.
In de tussen tijd is ze ook bezig gegaan voor de aanvraag voor REC 4 wat er nu ook door heen is gelukkig, de aanvraag voor de Aventurijn is nu in behandeling maar er is veel contact tussen Ilse en de Aventurijn waar we heel blij mee zijn want dit hadden we echt niet alleen aangekund!
Ilse weet haar weg te vinden via de voor- en achterdeuren en stopt niet voor ze het voor elkaar heeft. Daar zijn we haar heel dankbaar voor. Maar het aller belangrijkste is, is dat Brandon steeds meer de jongen wordt zoals hij was voor al die ellende begon. We waren echt bang dat we alles wat we hadden bereikt met Brandon kwijt zouden raken door deze hele vervelende ervaringen op zijn oude school. Maar doordat we aan de bel trokken bij Autisme Praktijk Tholen konden we de schade beperken. Door de juiste begeleiding die daar wordt gegeven gaat hij weer de goede kant op. Brandon is weer vrolijk doet weer zijn dingen.




W. is een pientere 12 jarige jongen met PDD-NOS,  uit een volledig gezin (met meerdere beperkingen ). Zijn moeder schrijft :
DE BEGELEIDING VAN ILSE GEEFT ONS EN ONZE ZOON INZICHT EN VERTROUWEN IN ZIJN GROEI NAAR DE VOLWASSENHEID EN ZELFSTANDIGHEID IN DEZE VOOR HEM ZO COMPLEXE WERELD. DAT IS TOCH WAT WE ALS OUDERS VOOR ONS KIND WENSEN !”

Een gezin uit Tholen geeft aan: “Iedere donderdagmiddag kijkt onze zoon, 11 jaar, uit naar het gesprek met zijn Ilse. Na een paar keer kennismaken wist Ilse alle vertrouwen te winnen bij onze zoon en deelt hij zijn bevindingen zeer graag met haar. Zelfs zaken die hij niet aan ons wil of kan vertellen, weet Ilse ons in het nagesprek te herhalen. Op die manier weten we toch wat hem allemaal bezig houdt.
Onze zoon begrijpt de wereld anders met zijn Autisme en Ilse helpt hem om dit te verklaren. Met hele praktische spelletjes, afgestemd op zijn leeftijd, worden allerlei items besproken als blij zijn, verdrietig, boos etc. Als door vakantie de sessie een keer niet door kan gaan, is onze zoon zelfs teleurgesteld.
Wij zijn heel blij met Ilse en haar praktijk. Vaak zijn we verwonderd dat zij onze zoon beter begrijpt dan dat wij dat doen.”

Een meisje van 21 jaar met PDD-NOS geeft aan:
Ilse staat altijd voor mij klaar als ik in de problemen zit. Ze helpt me er snel uit. Toen ik opzoek was naar een nieuwe baan en daarvoor naar een andere school hielp ze mij er mee en ze stopte niet tot ik er ťťn heb. Ilse is er altijd voor mij geweest en begrijpt hoe ik me voel en denk over meeste dingen. Ilse hielp mij veel dooruit mijn leven of het nauw school,werk of persoonlijke problemen waren en ik ben haar zeer dankbaar voor alles dat ze heeft gedaan voor me. Ilse is betrouwbaar en staat altijd voor mij en andere klaar.

Een moeder omschrijft haar ervaring met Ilse en de praktijk als: “Ik ben vol lof over jou! Over je kennis en je vaardigheden, maar vooral je insteek. Je kijkt naar het gezin als geheel. Je houdt rekening met het moedergevoel en snapt dat dit niet ophoud als je kind meerderjarig is. Jij snapt het gewoon. Je houdt het niet bij loze woorden, maar bent eerlijk, open en gedreven!”

Een meisje van 18 jaar, zonder autisme, heeft wekelijks psychologische hulp voor haar problematiek en beschrijft: “Ik loop nu een maand of 2 bij Ilse! Hiervoor heb ik een andere psycholoog gehad waar ik slechte ervaring aan had. Ik zag er dus best wel tegenop om over te stappen op een andere psycholoog. Uiteindelijk ben ik echt heeeel blij dat ik er toch aan ben begonnen. Tot 2 maanden geleden stond me hele leven stil! Nu Ilse elke week langskomt en me tips geeft hoe ik alles aan moet pakken ga ik met sprongen vooruit. Ik kan alles tegen haar zeggen en ze zal altijd proberen me te begrijpen en me in me waarde te laten. Bij Ilse hoef ik me nergens voor te schamen! Ook betrekt ze mijn ouders overal goed bij, zodat hierdoor mijn ouders ook een enorm steunpunt zijn geworden. Ze geeft nooit opdrachten die je niet aankan. Als je aangeeft dat iets te zwaar is verdeeld ze het in kleine stapjes zodat je het wel aankan.
Ben heel blij dat het nu zoveel beter met me gaat, en kan niet wachten op de volgende vooruitgang.”

Een moeder uit Tholen schrijft: “Langs deze weg wil ik “als moeder van drie schitterende kids”, iets van mijn ervaringen met jullie delen. Na met de middelste zoon al geruime tijd moeilijke (voor hem verwarrende toestanden) zware hindernissen tegen te zijn tegengekomen, ben ik d.m.v. een advertentie met Ilse van Vliet in contact gekomen. Doordat deze begaafde, mooie kinderen (vaak door gebrek aan “know how”) in een voor hun onbegrijpelijke wereld zijn beland en ze op school negatieve ervaringen meemaken komen deze kids gewoon niet tot hun recht. Ze krijgen het gevoel er niet bij te horen of vreemd te zijn. Zij hebben zo’n moeite zich te handhaven en komen vast te lopen. In deze voor velen stressvolle tijd wordt in de behoeftes en de toewijding die ze keihard nodig hebben gewoon niet voldoende voorzien. Waardoor we hun strijd op alle fronten teruggekaatst krijgen. Dit is niet de schuld van de kinderen, wij blijven in gebreke. Niet omdat we niet meer willen doen, maar omdat we niet meer kunnen doen. Verplaatsen we ons wel genoeg in de gedachtegang van onze kinderen? Kunnen we dat?
Daarom is het fijn dat wij nu hulp en zeer noodzakelijke begeleiding krijgen van Ilse. Zij helpt ons en mijn zoon om vaardigheden te ontwikkelen. Op zo’n manier dat hij daar zijn vruchten van kan plukken en hij zichzelf geaccepteerd voelt en het gevoel heeft dat hij zichzelf mag zijn. Daarom is het vertrouwen wat Ilse hem geeft enorm belangrijk. Natuurlijk verloopt het met ups en downs maar wie maakt dat niet mee?! Wij zien dat de hulp die hem wordt geboden leidt tot het ontplooien van zijn talenten. Hij groeit en het allerbelangrijkste, zijn zelfvertrouwen ontwikkelt zich! Hierdoor is hij blijer, en wij dus ook.
Ilse is er niet alleen voor mijn zoon maar voor ons hele gezin. Al dat onbegrip waar deze kinderen al jaren mee worstelen: mensen ga er maar aanstaan! Eigenlijk verdienen ze allemaal een standbeeld, voor moed en doorzettingsvermogen! Dank Ilse!”

Tot slot geeft een moeder van drie autistische kinderen aan: “Ilse is er niet alleen voor mijn drie zoons, maar ook voor ons als ouders. We worden overal nauw bij betrokken. Ieder half jaar is er een evaluatiegesprek maar ook tussendoor kunnen we altijd even bellen of langskomen voor een gesprek. Je wordt als ouder serieus genomen! We zijn erg blij met Ilse!”